La cultura lliure és una alternativa? Límits i potencialitats

Piratería i Copyright amb David García Aristegui i Daniel Riaño

Intervenció de Daniel Muñoz al Pont de Deusto,
projecte coordinat per Mawatres

Projecte Pont de Deusto

Vinculat a la sessió Bideotik comisariada per Itxaso Diaz. «Yo amo las situaciones que nos obligan a conspirar» de Mawatres

Per la tarda, a partir de les 16,30 h, continuem amb la II Jornada d’Espais al Marge amb la taula «La cultura lliure és una alternativa? Límits i potencialitats».

David García Aristegui (autor de ¿Por qué Marx no habló de copyright?) i MawaTres, moderats per Flora Bacquelaine, parlaran de com el fenomen de la globalització, derivat del sistema socioeconòmic capitalista actual, és percebut com una oportunitat de negoci per a uns i com una oportunitat cultural per a la resolució del conflicte social per a d’altres. Aquest pensament generalitzat va lligat a uns altres dos: que el fenomen global ha transformat la vida de les persones i la interacció urbana, subvertint la totalitat, i que aquesta nova circumstància obliga a fer un replantejament general de tots els processos socials. En aquest context, la cultura lliure i creativitat ocupen un lloc destacat als debats sobre la qüestió cultural. Aquesta jornada vol oferir un espai de reflexió sobre aquestes qüestions controvertides.

DAVID GARCÍA ARISTEGUI

David García Aristegui, al seu blog https://marxcopyright.wordpress.com/about/, es presenta de la següent manera:

«Nací en Madrid el 21 de julio de 1974, aunque por alguna extraña razón ese dato no suele aparecer en mis biografías. Soy bioquímico pero he trabajado toda su vida de informático, tanto en consultoras informáticas como en CSIC y centros de investigación. Socio de la SGAE y fundador de Ciencia para el pueblo, entre muchos otros proyectos ahora desaparecidos. Estoy obsesionado con el sindicalismo en las industrias culturales y el periodismo. Ayude a Camila Monasterio a lanzar la Claúsula Mantera. En la actualidad colaboro con el programa de radio del 15M Barrio Canino y medios que pagan las colaboraciones como La Marea, aunque si el tema me interesa también escribo gratis. He colaborado en la creación de la Unión Estatal de Sindicatos de Músicos, Intérpretes y Compositoras.
Este blog está dedicado a presentar, discutir y ampliar algunos de los temas que analizo en ¿Por qué Marx no hablo de copyright? La propiedad intelectual y sus revoluciones publicado por la editorial Enclave de libros.
Acaba de ser publicado por consonni SGAE: el monopolio en decadencia, junto a mi hermana Ainara LeGardon. Si tienes mala suerte, puede que me encuentres dando alguna charla sobre derechos de autor, sindicalismo o bien pinchando punk en los pocos bares de rock que quedan en Malasaña. En persona soy mucho más simpático que en redes sociales.»

Llibre

García Aristegui, David (2014). ¿Por qué Marx no hablo de copyright? La propiedad intelectual y sus revoluciones. Madrid: Enclave de Libros.
[Recuperat de http://enclavedelibros.blogspot.com.es/p/por-que-marx-no-hablo-de-copyright.html. Traducció al català: “Espais al marge”]

«Les llicències Creative Commons i la filosofia del copyleft van ser el resultat del primer moviment generat entorn de la propietat intel·lectual. El software lliure gaudeix de bona salut, però la cultura lliure no. Les diferències entre codi i llibres, cançons i pel·lícules són cada vegada més evidents, però se segueix insistint en el fet que l’ús de les Creative Commons, per si soles, va posar fi a la precarietat i amb els abusos de la indústria.
Malgrat les simpaties que genera en alguns sectors de l’esquerra la cultura lliure presenta per desgràcia més que sospitoses semblances de família amb l’agenda neoliberal.
“Muy pocas alternativas a la propiedad intelectual convencional han integrado en sus proyectos alguna clase de crítica del mercado de trabajo, una redefinición de la categoría de trabajador intelectual, una solución viable para las tareas de mediación, formas de retribución justa de actividades artístico-culturales o, incluso, alguna clase de complicidad con proyectos políticos antagonistas más amplios. La opción mayoritaria ha sido dejar esas cuestiones abandonadas a la espontaneidad de la red, como antes el liberalismo propuso abandonarlas a la espontaneidad del mercado”.
(del pròleg de C. Rendueles e I. Sábada)
Més que nous tipus de llicències són necessàries instàncies col·lectives per la gestió de la propietat intel·lectual i drets d’autor. Necessitem sindicats en l`àmbit de la cultura. Aquest llibre és un modest intent per començar a assentar les bases històriques, ideològiques i discursives per aquest procés.»

Què diu la premsa:

· «Los derechos de autor se diseñaron para remunerar a los autores, no para especular con ellos». Carmen López per El diario.es (26/11/2014).
· «Entrevista. David García Aristegui. Autor de ¿Por qué Marx no habló de copyright». Mario Hernández per a Promoción Musical

Selecció d’articles

· Garcia Aristegui,D. (2017). Bruguera: el Capitán Trueno, García Márquez, anarcosindicalismo y banca ética. ¿Por qué Marx no habló de copyright? [Recuperat de https://marxcopyright.wordpress.com/2017/02/18/bruguera-el-capitan-trueno-garcia-marquez-anarcosindicalismo-y-banca-etica// ]

· Garcia Aristegui, D. (2017). Capitalismo y pirateria. ‘Omnia sunt communia’. Contexto y acción. [Recuperat de http://ctxt.es/es/20170503/Culturas/12556/copyright-copyleft-derechos-de-autor-partidos-izquierda-david-garcia-aristegui.htm ]

· Garcia Aristegui,D. (2015). Los orígenes de las entidades de gestión. ¿Por qué Marx no habló de copyright? [Recuperat de https://marxcopyright.wordpress.com/2015/02/17/los-origenes-de-las-entidades-de-gestion/]

· Garcia Aristegui,D. (2014). Flickr: dinero, comunidad y Creative Commons. ¿Por qué Marx no habló de copyright? [Recuperat de https://marxcopyright.wordpress.com/2014/12/25/flickr-dinero-comunidad-y-creative-commons/ ]

· Garcia Aristegui,D. (2014). El olvidado origen anarquista de la propiedad intelectual. ¿Por qué Marx no habló de copyright? [Recuperat de https://marxcopyright.wordpress.com/2014/08/11/el-olvidado-origen-anarquista-de-la-propiedad-intelectual/ ]

· Garcia Aristegui,D. (2014). El Marx a la carta para un capitalismo arreglado con Photoshop. ¿Por qué Marx no habló de copyright? [Recuperat de https://marxcopyright.wordpress.com/2014/08/06/el-marx-a-la-carta-para-un-capitalismo-arreglado-con-photoshop/ ]

· Garcia Aristegui,D. (2013). ¿Qué es un autor? de la Areopagítica al Harlem Shake, pasando por la Inquisición, Foucault y varias revoluciones. Revista de Estudios de Juventud, 102:113-116. Recuperat de [http://www.rebelion.org/docs/180049.pdf ]

· Garcia Aristegui,D. (2013). La cultura libre no debe ser cultura libre para el capitalismo (de nuevo Kropotkin y Marx). Nodo50. Contrainformación en la Red. [Recuperat de https://info.nodo50.org/Entre-Kropotkin-y-Marx-el.html ]

MAWATRES

[Recuperat de https://www.mawatres.com. Traducció al català: «Espais al marge»]

Juan Pablo Ordúñez / MawatreS és llicenciat en Belles Arts a la Facultat de Belles Arts de la Universitat del País Basc. Té un màster en Investigació i Creació en art i està desenvolupant la seva tesi doctoral sobre La intervenció artística com a mètode de construcció d’esfera pública. Compagina la seva pràctica artística amb projectes de medicació i comissariat, a més de ser professor convidat al Màster d’Art Contemporani, performatiu i tecnològic de la UPV-EHU.

Com a artista ha exposat de manera individual en el Centro Cultural Montehermoso de Vitoria, Galeria SICART de Barcelona, MA STUDIO de Pekín, Xina, EAST st ARTS a LEEDS, UK i la fundació BilbaoArte, entre altres. De manera col·lectiva, el seu treball s’ha vist a ARTS SANTAMONICA de Barcelona, MUSAC de León, Museo GUGGENHEIM Bilbao, Espacio Trapezio a Madrid, INTRANSIT a Madrid, D21 a Leipzig, Alemanya, EGG Gallery a Pekín, Xina, ART ISTAMBUL a Turquia, SUMMA a Matadero Madrid o SWAB ART FAIR a Barcelona, entre altres.

Como a gestor, mediador i comissari, ha desenvolupat el projecte a l’espai públic «Intervenciones en el puente de Deusto» des del 2012 fins l’actualitat.

Ha desenvolupat el comissariat de l’exposició de Graduació de la Facultat de BBAA de la UPV-EHU des de l’inici d’aquestes mostres el 2015. Des de la seva participació a Maslow Industries coordina el projecte i la publicació Dinero Negro. Durant el 2015 i el 2016 ha format part del grup de treball OREA pel projecte LA PUBLIKA de la productora d’art contemporani CONSSONI, i actualment forma part de l’equip BILBAO ART DISTRICT.”

Coordinació de projectes

«Intervenciones en el puente de Deusto» [Recuperat de: https://www.mawatres.com/intervenciones-art%C3%ADsticas-en-el-puente-de-deusto/ Traducció al català: «Espais al Marge»]
«El projecte, ideat per Juan Pablo Ordúñez / MawatreS en col·laboració amb Arantza Lauzirika, pretén recuperar un element del passat industrial absorbit per l’entorn per ser utilitzat com a lloc d’exposició d’una sèrie d’intervencions específiques. Aquest projecte es desenvolupa sobre la base de diferents objectius tan formals com a conceptuals. D’una banda, i sent el preàmbul de l’origen del projecte, trobem la situació de la construcció de la ciutat i el seu desenvolupament, afectant de diferents maneres a la memòria i a la cultura com a l’arquitectura o als temes socials.

És un projecte de creació alhora que de regeneració i proposta de creació de ciutat, en la qual a més de demostrar que l’art contemporani pot jugar un paper important en la recuperació i construcció del context, serveix per acostar el treball que es realitzen a la universitat a la ciutat i als ciutadans. S’indica que la capacitat de recodificar un lloc a través dels seus nous usos, és alguna cosa que podria donar-se més sovint.»

Podeu trobar més informació a: Intervenciones en el puente de Deusto

    
Entrades recents